Liikkuvaksi logo

Hierontapalvelu Liikkuvaksi

Skuutilla menoa

Skuutit eli sähköpotkulaudat ovat tuttu näky kaduilla. Havaintojeni mukaan niillä huristavat yleensä nuoret ja nuoret aikuiset, usein nuoret naiset. Harvemmin sähköpotkulaudalla näkee keski-iän ylittänyttä tai vanhempaa ihmistä. Onko kyse ohimenevästä muoti-ilmiöstä, jollaiset yleensäkin ovat suosittuja nuorison keskuudessa?

Skuutit eli sähköpotkulaudat ovat tuttu näky kaduilla

Hauskalta ja helpolta näyttävän menon taustalla on kuitenkin muutama asia, joista tulisi olla hieman huolissaan. Sähköpotkulaudan käyttö korvaa kävelyn lyhyillä etäisyyksillä. Kaupunkimittakaavassa taas pitkillä välimatkoilla se korvaa pyörän, joukkoliikennevälineen tai oman auton. Näistä kahden viimeisen kohdalla en olisi huolissani, mutta kävely ja pyöräily ovat elimistön toiminnan ja kunnon ylläpitämisen kannalta erinomaisia liikkumismuotoja. Ajelu sähköpotkulaudalla on passiivista liikkumista, siinähän vai seistään paikoillaan. No, tietysti voisi väittää, että se kehittää tasapainoaistia ja reaktionopeutta, joten on siinä myös jotain pientä myönteistä puolta.

Tuhoaako sähköpotkulaudan jatkuva käyttö kyvyn kävellä? Ainakin se vähentää alaraajojen lihasten normaalia kuormittamista ja ongelma ei rajoitu pelkästään lihaksiston voiman vähenemiseen, vaan myös luusto voi kärsiä. Jos ihminen ei liikuta kehoaan ja käytä lihaksia, ne surkastuvat pikku hiljaa. Luuston kovuus heikkenee, jos liikkuminen lakkaa, sillä luusto vahvistuu esimerkiksi kävellessä, kun askeltaminen (tai juoksu) aiheuttaa tärähtelyä kehoon. Luonnollinen liikkuminen jaloilla lisää luun uudistumista, joten liikkumattomuus voi tietyin ehdoin jopa kääntää luiden uusiutumisprosessin luukadon suuntaan. Skuutit eli sähköpotkulaudat ovat tuttu näky kaduilla, mutta onko oikeasti tarvetta käyttää niitä jatkuvasti?

Keho kaipaa kuormitusta

Lihakset ja luusto tarvitsevat kuormitusta. Tämä on fysiologinen fakta. Heikot alaraajojen lihakset altistavat koko kehon ryhdin huononemiselle, tasapainoaistin heikkenemiselle ja etenkin vanhemmalla iällä kaatuiluherkkyyden lisääntymiselle. Hyvä kunto edellyttää, että ihminen käyttää kehoaan, siis lihaksiaan liikkumiseen ja työntekoon.

Istumatyön vastapainoksi on oltava jokin liikunnallinen harrastus. Toki on niin, että ikävuosina 0-30v elimistö on parhaimmillaan ja se kykenee korjaamaan hyvin paljon omistajansa toilailuja ja huonoa oman terveyden huolehtimista. Mahdolliset ongelmat tulevat salakavalasti jälkijunassa ja näkyvät vasta keski-iällä tai sen jälkeen. Jos ei pidä kehostaan hyvää huolta, laskun maksu tulee eteen ikävuosien myötä.

Kävelkää, käyttäkää tavallista lihasvoimalla toimivaa polkupyörää ja liikkukaa aktiivisesti. Keho kiittää.

Niin, ja käykää hierojallaLiikkuvaksi hieronta