Liikkuvaksi logo

Onko venyttelystä mitään apua?

Venyttelyllä tarkoitetaan sellaisia toimintoja, joilla pyritään lisäämään nivelten liikelaajuutta, lihaksen venyvyyttä ja lihaspituutta sekä rentouttamaan lihaksia. Venyttelyä ajatellaan usein suorituksen jälkeen tehtävänä palauttavana jäähdyttelynä, mutta yhtä lailla ennen suoritusta tehtävä lämmittely on lihasten ja sidekudosten venyttelyä eli niiden valmistamista treeniin. Toisinsanoen varsinainen treeni olisi hyvä aloittaa rentona ja treeni olisi hyvä lopettaa rentona. Kuulostaa loogiselta, eikö?

Empiiristen havaintojen perusteella lähes kaikki kuntosalilla kävijät aloittavat treeninsä juoksumatolla, crossfit-laitteella tai polkupyörällä tehden jollain näistä muutaman minuutin verran kevyttä liikuntaa. He siis lämmittävät kehon lihaksia varsinaista treeniä varten. Oikein hyvä näin, koska jos lihakset ja nivelsiteet olisivat ns. kylminä, olisivat revähtymät ja venähdykset tai jopa vakavammat vammat enemmän mahdollisia kuin tilanteessa, jossa lihakset ja nivelsiteet ovat jo hyvin liikkuvia ja kykenevät vastaanottamaan rasitusta. Ehkä talviaikaan ero kylmän ja lämpimän lihaksen välillä on suurempi kuin kesällä. Jokainen voi myös miettiä, mikä ero kehon valmiuteen rasitukselle on sillä, jos tulee kuntosalille polkupyörällä tai kävellen verrattuna siihen, että tulee omalla autolla tai skootterilla.

Useimmat aktiivisesti liikuntaa harrastavat ihmiset sanovat monasti unohtavansa venyttelyt aktiivisuorituksen jälkeen. Venyttelyn merkitys kyllä ymmärretään, mutta jostain syystä se vaan jää tekemättä. Kovan treenin jälkeen keho ja sen eri osat voivat olla vielä hyvinkin aktiivisessa ja aineenvaihdunnaltaan ”työmoodissa”, jolloin lihastyön enrgiankäytön seurauksena syntyy edelleen kuona-aineita lihakseen. Lihaksia kuormittavan suorituksen jälkeen tehtävällä venyttelyllä ja koko kehon rentouttamisella voidaan edesauttaa palautumista, jolloin ei synny niin helposti lihaskireyksiä ja lihaksia autetaan vapauttamaan kuona-aineet verenkierron kautta poistettaviksi kehon nestejärjestelmästä. Venyttely on samalla sekä henkistä että fyysistä rauhoittumista. Siinä saadaan mahdolliset ”ylikierrokset” laskettua alas, jolloin stressi laskee ja olotila on rennompi kuin ilman venyttelyyn käytettyä aikaa.

(Lisää aiheesta kirjassa: Jari Ylinen: Venytystekniikat, Medirehabooks kustannus Oy Muurame 2016)