Liikkuvaksi logo

Millainen on ryhtisi?

Tarkistatko koskaan, onko kehosi kaikilta osin ryhdissään? Helppo testi on mennä seisomaan selkä seinää vasten, myös kantapäät kiinni seinään ja samoin takaraivo. Jos kaikki selän puolella olevat kehon osat ovat ilman suurempaa vaivaa kiinni seinässä tai ainakin hyvin lähellä sitä ja ainoastaan ristiselän kohdalle jää rako, johon mahtuu oma käsi, niin kehosi on silloin suorassa.

Voit miettiä, mikä on normaalisti pään asento, onko se sama kuin tässä testissä vai siirtyykö normaalisti pääsi eteenpäin. On aika tyypillistä, että useimmilla ihmisillä pään asento on vähän etukenossa, mutta silloin niska rasittuu, koska pään painopiste on liian edessä. Päätä voi aina muistaessaan oikaista pystympään, jotta kaulan ja niskalihasten kannatteleva rasitus etenkin niskan alueella vähenee.

Edellämainitun testin voi tehdä myös lattialla selällään maaten. Pieni lisäys voisi olla käsivarsien liikuttaminen lattiaa pitkin pään yläpuolella, jolloin keskivartalon tulisi pysyä samassa asennossa eikä nousta kaarelle. Jos joutuu jännittämään lantiolla tai pakaroillaan, se voi johtua mm. lihaskireyksistä rintakehän tai käsivarsien alueella. Tarkemmin mahdolliset lihaskireydet selviävät hierojan testatessa kehon liikeratoja.

Ryhtiin liittyviä muitakin asioita voi kysellä hierojalla käydessään ja useimmat hierojat tarkistavat asiakkaan ryhdin ainakin ensimmäisellä käyntikerralla. Samalla hieroja antaa ohjeita, jos hän huomaa, että ryhdissä on korjaamisen varaa.