Liikkuvaksi logo

Lihastreenin tehostamisesta

Huomasin taas eilen asian, jonka kyllä hyvin tiedän vaikuttavan ja tehostavan lihasten kunnon ylläpitoa, nimittäin vaihtelevuuden harjoittelussa. Personal Trainerit ja kunto-ohjaajat varmasti kertovat, että harjoittelussa yksi tärkeä asia on vaihdella lihasharjotteita vastuksen ja toistojen lisäksi.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sitä, että jos teet rutiininomaisesti samoja lihasharjotteita ja vieläpä samassa järjestyksessä samoilla vastuksilla kerta toisensa jälkeen, niin keho tottuu samaan treeniin ja lopulta harjoittelu on läpihuutojuttu ilman, että keho oikeasti saa riittävästi harjoitusta.

Huomasin tämän kokeillessani noin 10 vuoden tauon jälkeen rullaluistelua. Tunnin lenkki ja tunsin kehossani lihasrasituksen ihan eri tavalla kuin normaalisti kuntosalikäynnin jälkeen. Toki rullaluistelu ottaa eniten jalkoihin, mutta kyllä siinä yläkroppakin joutuu töihin, kun puskee muutaman kilometrin matkan ylämäkeen vastatuuleessa. On todella nautinnollista luistella uudella tasaisella asfaltilla ja siinä hetkessä tuntuu, että mikään ulkoinen seikka ei jarruta vauhtia, ei edes pieni vastatuuli.

Harjoittelun jälkeen pitäisi muistaa venytellä ja niin, muistakaa käydä myös hierojalla välillä, jotta palautuminen ja lihasten rentoutuminen ei jää puolitiehen.