Liikkuvaksi logo

Hierontapalvelu Liikkuvaksi

Lihasten harjoittamisesta lisää

Lihasten harjoittamisesta lisää ja nyt juttua siitä, miksi lihaksia kannattaa harjoittaa ja pitää kunnossa. Meille kaikille on varmaan selkeää se, että lihaksia tarvitaan kropan liikuttamiseen ja sen pitämiseksi pystyssä tai jossain halutussa asennossa. Tasapainokyky on mm. riippuvainen lihasten kunnosta. Jos kehon isot lihakset vaikkapa jaloissa ovat heikot, on vaikeaa säilyttää kehon painoa jalkojen varassa ja myös liikkuminen hankaloituu. https://liikkuvaksi.fi/mita-tarkoittaa-lihastasapaino/

Lihasten harjoittamisesta lisää LIhasten harjoittamisesta

Lihakset tekevät työtä, jota varten tarvitaan energiaa. Lihasten tarvitsema energia on pääasiassa hiilihydraatteja ja rasvahappoja. Toki kaikki hivenaineet ja vitamiinit tarvitaan myös, mutta lihaksen käyttämä energia tulee enimmäkseen juuri noista mainituista lähteistä. Proteiineja tarvitaan lihaksen rakennusaineina, jotka mahdollistavat lihaksen kasvun työtä tekemällä. Tuo lihaksen kasvaminen riippuu tietysti sen kuormituksesta. Paljon kuormitusta vahvistaa eli kasvattaa lihaksen massaa. Toisaalta lihaksen toimintaa liittyy myös sen kyky reagoida nopeasti tilanteeseen. Lihaksessa on kahdenlaisia soluja, joista toiset ovat nopeita (nopea reagointi, nopea väsyminen) ja toiset hitaita (hidas ragointi, hyvä kestävyys) soluja.  Hiilihydraatit toimivat lihasten polttoaineena.

Lihaksen muun tehtävän osalta on huomattava, että keho ja kehon aineenvaihdunta on kokonaisuus, jossa kaikki eri osat vaikuttavat toisiin osiin. SIlloin, kun elimistön toiminta on tasapainossa, ollaan ideaalitilanteessa. Tosin elimistön tasapainotila on kaiken aikaa hieman muuttuva tilanne, koska ulkoiset tekijät pyrkivät horjuttamaan tuota tasapainoa ja samalla elimistön pyrkii korjaamaan tilanteen takaisin kohti tasapainotilaa.

Muu tehtävä, joka lihaksilla on, liittyy juuri tuohon elimistön tasapainotilaan, sillä lihasten tehtävänä on kuluttaa sitä energiaa, mitä ihminen saa ravinnostaan. Jos lihakset eivät kuluta kaikkea saatua energiaa, elimistö pyrkii varastoimaan saadun energian kudoksiin. Elimistö muuttaa ylijäämäenergian yleensä rasvaksi, joten mahdolliset ”vatsamakkarat” ja painon nousu kertovat epätasapainosta energian saannin ja sen kulutuksen välillä.

Lihaksen tulee siis kuluttaa energiaa ja pitää osaltaan yllä elimistön aineenvaihduntaa sen sijaan, että elimistö vain varastoisi energiaa kudoksiin.

Miten tätä asiaa voi hyödyntää arkielämässä? Yksinkertaisesti siten, että kehoa ja lihaksia pitää käyttää. Lihasten kunto pysyy hyvänä vain käyttämällä niitä. Tietoa lihasten harjoittamisesta lisää löytyy mm. osoitteesta https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/tunnista-heikko-lihaskunto-aloita-harjoittelu-nain/2813144#gs.ui4qsp

Katso myös Terveysverkon sivut