Liikkuvaksi logo

Kireyttä lantiossa

Lantion alueella, tarkemmin sanottuna pakaralihasten alla syväkerroksessa on pieni lihas, joka voi jumiutuessaan aiheuttaa lantion ja alaraajan kipuilua aina jalkaterään asti. Lihaksen nimi on musculus Piriformis, suomeksi päärynän muotoinen lihas. Sen tehtävänä on kiertää alaraajaa ulospäin, loitontaa lonkkaa ja stabiloida lonkkaniveltä.

Ongelmia voi syntyä mm. pitkällisestä istumisesta, mutta myös liiallisesta tietyntyyppisestä urheilusta kuten juoksusta. Siksi olisikin tärkeää saada lantion alueelle oikeanlaista liikettä, joka venyttää Piriformista ja rentouttaa sen.

Vaikka Piriformis on pieni lihas, sen jumiutuminen voi aiheuttaa suurta kipua koko alaraajaan sen johdosta, että kehon kooltaan suurin hermo, Ischias, kulkee Piriformiksen alta tai joskus jopa tuon lihaksen läpi. Jos Piriformis jumiutuessaan aiheuttaa Ischias-hermon puristumisen, se tuntuu raajassa kipuna, tunnottomuutena tai pistelynä pakaran ja lantion-alaselän alueella.

Piriformiksen venyttely urheilusuorituksen jälkeen tai pitkään staattisen istumaasennon jälkeen auttaa Piriformista rentutumaan ja näin estetään alaraajan kiputila. Itse voi venytellä Piriformista erilaisin tavoin, joista yksi tavallisimmista on asettua selälleen lattialle ja koukistaa ensin tukijalka polvesta koukkuun jalkaterän ollessa lattiassa. Venyteltävän puolen jalka käännetään poikittain toisen jalan polven yläpuolelle. Venytysliikettä voi tehostaa ottamalla käsillä kiinni tukijalan polven edestä ja vetämällä molempia jalkoja kohti rintakehää.

Liikkuvaksi - piriformiksen venytys
Perusasento Piriformiksen venyttelyyn

 

Monia muitakin venyttelytapoja on ja niistä voi kysellä hierojalta lisää.

Piriformista voidaan myös hieroa ja se tehdään aina parakaralihasten hieronnan yhteydessä. Koulutettu hieroja tietää Piriformiksen tarkan sijainnin hierottavan ollessa vatsallaan ja hieroo ko. lihaksen pakaralihasten kerrosten läpi.